Jak walczyć z zimowym odwodnieniem?

Jak walczyć z zimowym odwodnieniem?

Opublikowano 17/11/2016

Słyszysz „odwodnienie”, myślisz „lato”? To prawidłowo, ale nie wszyscy wiedzą, że można bez trudu odwodnić się też zimą. Przyjmowanie zbyt małej ilości płynów w porze zimnej ma poważne konsekwencje dla Twojego ciała, dlatego pamiętaj, aby pić wystarczająco dużo wody, nawet jeśli nie czujesz pragnienia.

Czy cierpisz na zimowe odwodnienie?

Woda często nazywa się zapomnianym składnikiem odżywczym, ponieważ często nie przykładamy wystarczająco dużej wagi do jej roli w naszym organizmie, szczególnie zimą. Wówczas jakby częściej zdarza się nam zapomnieć o przyjmowaniu wystarczającej ilości płynów, ponieważ nie występują typowe dla odwodnienia latem objawy, takie jak suchość w gardle i uczucie pragnienia. To wcale nie oznacza, że się nie odwadniamy. Zimą po prostu nasz organizm od razu przechodzi do fazy 2. odwodnienia, która jest dużo bardziej uciążliwa i objawia się skurczami mięśni, przyspieszonym tętnem i drgawkami. Właśnie tak, odmrożenia i hipotermia to nie jedyne problemy zdrowotne charakterystyczne dla okresu zimowego. Odwodnienie to równie poważne zagrożenie w grudniu, jak i w sierpniu.

AdobeStock 100645826

Prawda jest taka, że niezależnie od tego, jaka jest temperatura na zewnątrz, i nawet jeśli nie czujesz się spragniony i spocony, ciało potrzebuje wody. Potrzebuje jej dlatego, że rola wody w organizmie nie zmienia się wraz z porami roku - zawsze ma za zadanie:

  • transportować tlen i składniki odżywcze do komórek,
  • usuwać odpady,
  • chronić i amortyzować narządy wewnętrzne,
  • nawilżać skórę i oczy,
  • zapewniać prawidłowe ciśnienie krwi,
  • regulować temperaturę ciała – tak jak latem chroni przed przegrzaniem, tak zimą stanowi barierę przed chłodem.

shutterstock 252015998

Oto dlaczego nie możesz pozwolić sobie na odwodnienie, szczególnie zimą. Woda ma szerokie spektrum działania:

  1. Zapobiega zgadze: picie za małej ilości wody powoduje, że jesteś bardziej narażony na zgagę i nadkwasotę.
  2. Ułatwia walkę ze zmęczeniem: brak wody to krok numer 1 do przemęczenia organizmu. Nawet umiarkowane odwodnienie, stanowiące 1-2% masy Twojego ciała, może pozbawić Cię energii i powodować, że dużo szybciej się męczysz. A to dlatego, że mięśnie potrzebują odpowiedniej ilości elektrolitów, które są transportowane przez wodę.
  3. Chroni przed zaparciami: brak wody zakorkowuje organizm i sprzyja gromadzeniu toksyn. Dodatkowo, gdy ciało nie otrzymuje dostatecznie dużo wody, pobiera ją z wewnętrznych źródeł, czego skutkiem są zaparcia.
  4. Pozwoli uniknąć bólów stawów: brak wody powoduje, że chrząstka jest krucha i utrudnia jej prawidłowe funkcjonowanie (chrząstka składa się w około 95% z wody). Zwiększa to tarcie w stawach, powodując ból i ograniczając swobodę
  5. Zwalcza bóle pleców: Woda zgromadzona w rdzeniu kręgowym dźwiga około 75% górnej części Twojego ciała. Gdy dyski się odwadniają, ich ważna funkcja kuleje, co prowadzi do bólu pleców. Tak, nasz kręgosłup działa jak instalacja wodna – do prawidłowego działania potrzebuje H2O.
  6. Powoduje, że znikają bóle głowy: głównym winowajcą okazjonalnych i migrenowych bólów głowy jest odwodnienie. Migreny występują zwykle przez nadmiernie rozszerzone naczynia krwionośne z powodu stresu, gorąca i alergii pokarmowych. Odwodnienie może pogorszyć każde z tych schorzeń.
  7. Sprawia, że skóra jest bardziej elastyczna: odwodnione ciało okrada skórę z wody, pozostawiając ją suchą i papierową w dotyku. Woda nawadnia nas od środka, dając świeży, zdrowy wygląd. Tak więc najprostszym, najbardziej naturalnym sposobem na promienną skórę jest picie wystarczającej ilości wody!
  8. Zapobiega wzdęciom: gdy nie pijemy wystarczającej ilości wody, organizm zaczyna gromadzić dodatkową ilość H20, aby zrekompensować niedobór. Woda ta jest często przechowywana w przestrzeniach pozakomórkowych i jest widoczna w postaci opuchniętej twarzy, dłoni, nóg i stóp. Tak więc paradoksalnie, aby wyeliminować zatrzymywanie wody, musimy pić więcej płynów niż mniej!

AdobeStock 85050664

Jak pić więcej wody zimą?

Zatem w miesiącach zimowych, nawet jeśli wydaje się to zniechęcające, musisz ciągle popijać wodę. Jest kilka sposobów, żeby bez bólu przyjmować więcej płynów:

1. Rób małe łyki przez cały dzień, zawsze noś ze sobą butelkę z wodą podczas podróży, wypijaj szklankę z każdym posiłkiem i nigdy nie mów "nie", gdy inni oferują Ci wodę.

2. W razie potrzeby spróbuj pić lekko ciepłą wodę lub wodę gotowaną i aromatyzowaną nasionami karamboli, kopru lub liśćmi bazylii.

3. Zwiększ spożycie ciepłych napojów, takich jak zielona herbata, zupa i ciepłe mleko.

4. Unikaj napojów zawierających kofeinę i alkohol, które prowadzą do odwodnienia.

Powodzenia!

powrót do bieżących aktualności