6 powodów, dla których MUSISZ pić więcej wody

6 powodów, dla których MUSISZ pić więcej wody

Opublikowano 10/07/2017

Organizm potrzebuje co najmniej 2 litrów wody dziennie. To zdanie jest powtarzane jak mantra w książkach, mediach, poradnikach, rodzinnych domach. A zastanawiasz się czasem dlaczego woda ma kluczowe znaczenie dla Twojego zdrowia i dlaczego Twój organizm nie jest w stanie funkcjonować bez niej?

Woda to składnik odżywczy dla Twojego ciała, który jest obecny w płynach, czystej wodzie i pożywieniu. Codziennie pozbywamy się dużych ilości wody z organizmu. Utrata płynów występuje w sposób ciągły, od parowania skóry, oddychania i czynności fizjologicznych… Dla dobrego stanu zdrowia poziom wody w organizmie powinien być wciąż na stałym poziomie, więc musimy ją na bieżąco uzupełniać.

cocktail 585315 1920

Kiedy spożycie wody nie jest równe jej wydalaniu, można się łatwo odwodnić. Utraty płynów są najbardziej znaczące w cieplejszych warunkach klimatycznych, podczas intensywnych ćwiczeń, na dużych wysokościach i wśród starszych osób, u których uczucie pragnienia może być zaniżone.

Oto sześć powodów, przez które warto upewnić się, że codziennie pijesz wystarczającą ilości wody lub przyjmujesz ją w innej postaci:

1. Woda pitna pomaga utrzymać równowagę płynów ustrojowych

Twoje ciało składa się w około 60-70% wody. Funkcje płynów ustrojowych obejmują trawienie, wchłanianie, krążenie, wytwarzanie śliny, transport składników odżywczych i utrzymanie temperatury ciała.

glass 1206584 1920

Poprzez tylną przysadkę Twój mózg komunikuje się z nerkami i mówi, ile wody ma wydalić jako mocz lub trzymać w formie rezerw. Kiedy rezerwy są niskie, mózg wyzwala mechanizm pragnienia. I jeśli nie przyjmujesz leków, które sprawiają, że wciąż jesteś spragniony, powinieneś słuchać tych wskazówek i napić się wody, soku, mleka, kawy – dobry jest każdy płyn poza alkoholem. Alkohol zakłóca komunikację mózgu i nerek i powoduje nadmierne wydalanie płynów, co może prowadzić do odwodnienia.

2. Woda pomaga kontrolować kalorie

Od lat dietetycy zalecają picie dużej ilości wody jako strategię wspomagającą odchudzanie. Chociaż woda nie ma żadnego magicznego wpływu na utratę wagi, to picie jej zamiast bardziej kalorycznego napoju, z pewnością pomoże.

Z utratą wagi jest tak, że wybierasz wodę lub napój „zero kalorii” zamiast np. napoju gazowanego  lub jesz potrawy bogatsze w wodę, które są zdrowsze, bardziej sycące i pomagają ograniczyć spożycie kalorii.

tape 403590 1920

Żywność o dużej zawartości wody ma tendencję do puchnięcia w żołądku. Większa objętość pokarmu wymaga więcej żucia i jest wchłaniana wolniej przez organizm, co pomaga dłużej czuć sytość. Żywność bogata w wodę to np. owoce, warzywa, zupy bulionowe, owsianka i fasola.

3. Woda pomaga pobudzać mięśnie

Komórki, które nie utrzymują równowagi płynów i elektrolitów, mogą powodować zmęczenie mięśni. Kiedy komórki mięśniowe nie mają wystarczającej ilości płynów, nie są w stanie działać poprawnie, a ich wydajność może znacznie zmaleć.

cyclists 832133 1920

Picie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne podczas ćwiczeń. Zaleca się picie około 0,5 litra płynu około dwóch godzin przed ćwiczeniami. Podczas samych ćwiczeń zacznij pić wcześnie i w regularnych odstępach czasu, aby uzupełniać na bieżąco płyny utracone przez pocenie się.

4. Woda pomaga utrzymać skórę w dobrym stanie

Twoja skóra zawiera dużo wody i działa jak bariera ochronna zapobiegająca nadmiernej utracie płynu. Ale nie spodziewaj się, że ekstra „uwodnienie” skóry pozwoli Ci pozbyć się zmarszczek lub bruzd.

beauty 1319951 1920

Odwodnienie sprawia, że ​​skóra staje się bardziej sucha i pomarszczona, co można poprawić przy odpowiednim uwodnieniu. Ale kiedy już dostarczysz skórze odpowiednie ilości wody, nerki wydalą każdy nadmiar płynów. Możesz pomóc zatrzymać wilgoć w skórze poprzez użycie kosmetyku nawilżającego, który tworzy fizyczną barierę, zapobiegającą utracie wody.

5. Woda pomaga Twoim nerkom

Transport płynów ustrojowych przenosi odpady do i z komórek. Główną toksyną w organizmie jest azot mocznikowy, rozpuszczalny w wodzie odpad, który może przenikać przez nerki i być wydalany z moczem. Twoje nerki wykonują naprawdę kawał dobrej roboty oczyszczając i usuwając z ciała toksyny, ale tylko jeśli spożycie płynów jest wystarczające.

mineral water 1532300 1920

Kiedy dostarczasz sobie wystarczającą ilość wody, mocz płynie swobodnie, jest jasny i pozbawiony zapachu. Kiedy organizm jest odwodniony, stężenie moczu, kolor i zapach nasilają się, ponieważ nerki zatrzymują dodatkowy płyn niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Jeśli przewlekle pijesz zbyt mało, zwiększasz ryzyko wytworzenia się kamieni nerkowych, zwłaszcza w ciepłym klimacie.

6. Woda pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie jelit

Odpowiednie uwodnienie prawidłowo transportuje pokarm płynący wzdłuż przewodu pokarmowego i zapobiega zaparciom. Kiedy nie dostarczasz wystarczającej ilości płynu, okrężnica zatrzymuje w organizmie wodę, aby utrzymać odpowiedni poziom nawilżenia, a wynikiem są zaparcia. Odpowiednia ilość płynów i błonnika jest idealnym połączeniem, ponieważ płyn trafia we włókna błonnika i działa jak miotła, aby jelita mogły prawidłowo funkcjonować.

straws 2483707 1920

Na koniec mamy dla Ciebie 5 porad, które pomogą Ci pić więcej na co dzień:

  • Jeśli nie przepadasz za jałowym smakiem wody, dodaj do niej cytrynę i miętę albo maliny. Mniam!
  • Wybieraj napoje, które lubisz. Prawdopodobnie będziesz pić więcej płynów, jeśli lubisz ich smak. Staraj się wybierać produkty niskokaloryczne lub zero kalorii.
  • Jedz więcej owoców i warzyw. Woda w nich zawarta nawilży Twoją skórę. Pamiętaj, że około 20% naszego spożycia płynów pochodzi z produktów spożywczych.
  • W samochodzie, przy biurku lub w torebce, dosłownie wszędzie, trzymaj butelkę wody.
  • Wybierz napoje, które odpowiadają Twoim indywidualnym potrzebom. Jeśli ograniczasz kalorie, przerzuć się na napoje bezalkoholowe lub wodę. P.S. dla osób, które mają problemy żołądkowe lub jelitowe, lepsza będzie woda niegazowana zamiast gazowanej.

powrót do bieżących aktualności